dilluns, 29 d’abril del 2013

Concert al Festival Mixtur 2013

Aquest passat divendres a les 22h l'Orquestra va oferir una versió de BLO_2013 dins el festival Mixtur. Amb aquest títol l'Orm Finnendahl, que també ens ha assistit al concert, ha preparat una estructura d'improvisació col·lectiva que hem assajat en diverses sessions de treball intensiu amb el compositor. En aquest cas l'obra ha estat per quartet de laptops distribuïts per la sala improvisant en tuttis i per torns. El resultat ha estat molt gestual i colorista, en el magnífic entorn industrial de Fabra i Coats i un públic encuriosit i entussiasta. Aquí teniu una imatge de la sala abans d'obrir portes i una altra acabant de configurar un dels laptops amb l'Orm.




El concert l'ha enregistrat Mixtur i també l'Institut Goethe de Barcelona, que ha finançat el projecte de col·laboració artística amb l'Orm Finnendahl. Tan bon punt en tinguem l'enregistrament us ho farem saber!

Aquesta segona edició del festival Mixtur ha estat un esdeviment de referència en les músiques de recerca, les instal·lacions i el vídeoart a Barcelona, i durant tres dies ha ofert un programa de concerts  realment impressionant en quant a varietat, quantitat i qualitat de les propostes. Des d'aquí el nostre agraïment al col·lectiu Mixtur per convidar-nos al festival i les més efusives felicitacions per l'èxit d'aquesta edició!

dilluns, 15 d’abril del 2013

Concert a l'Auditori


Aquest proper dijous 18 d'abril a les 19:00 l'Orquestra us oferirà un concert a l'Auditori (Sala 2, Oriol Martorell) conjuntament amb Unmapped Collective, col·lectiu francès que és aquests dies de gira per Barcelona i amb qui ja vam treballar al FIMU de Belfort l'any passat.
El repertori consistirà en una Roda molt especial, una improvisació a càrrec d'Unmapped, una primera mostra dels resultats del nostre treball d'improvisació amb Quo-Tr, el software desenvolupat pel compositor Orm Finnendalh, i la nostra ja clàssica Clix ReduX, aquest cop optimitzada per la improvisació col·lectiva amb patrons rítmics.
Precisament hem estat dos dies assajant intensivament amb l'Orm i creiem que aquesta obra és un paradigma interpretatiu nou per nosaltres, molt centrada en l'aspecte instrumental i en el diàleg entre l'intèrpret i una plantilla predefinida amb què improvisar-hi. Aquesta oportunitat de treballar amb el compositor, que perllongarem fins al juny, ha estat fruit de la col·laboració de l'Institut Goethe de Barcelona.
Hi sou tots convidats!

divendres, 1 de febrer del 2013

Live session a El Niu

Aquest proper Divendres 8 de febrer a les 20:45, l'Orquestra toca al barri! Oferirem una sessió en directe al Niu, espai artístic del Poblenou per la producció, mostra i difusió de creació audiovisual i multimèdia, art multiplataforma i música contemporània independent.

Us oferirem obres de creació recent, com CliXRedux, Light Scratch i una demo minimal improvisada on podreu apreciar la interfície visual que hem desenvolupat per treballar amb patrons rítmico-melòdics en temps real.
Esteu tots convidats! és un espai magnífic, amb un ambient entusiasta.

diumenge, 27 de gener del 2013

Concert a Phonos

Aquest proper dijous 31 a les 19.30, a la Sala Polivalent del Campus de Comunicació de la Pompeu Fabra i dins el cicle de Concerts Phonos, us oferirem una mostra del treball que l'Orquestra ha realitzat aquest quadrimestre. Hem preparat un repertori força heterogeni que segur que us interessarà. Per començar una versió de In C (1964) de Terry Riley, considerada la primera obra minimalista de la història. Escrita per un nombre qualsevol d'instruments qualssevol, l'Orquestra al ple la interpretarà amb un timbre sintètic simple i homogeni perquè pugueu apreciar millor els efectes de desfasament i heterofonia que es van produint mentre cada músic va avançant pels patrons de la partitura.

També us oferirem de nou Rimandi, d'Ivano Morone, una obra amb partitura per quartet de laptops amplificats amb piezos i modulació en anell comissionada per l'Orquestra farà ja uns tres anys. Per ser més precisos hem automatitzat els paràmetres dels moduladors de forma que l'intèrpret té total llibertat per operar amb els piezoelèctrics i amb la superfície del portàtil.
Parlant de partitures "tocades", què millor que una versió lliure de CliX, de GeWang (l'actual director de la Stanford Laptop Orchestra). Originàriament una obra per "teclejadors compulsius", on les tecles es mapegen a freqüències segons llur codi ASCII, nosaltres hem volgut explotar al màxim aquest concepte de "música teclejada" de forma que cadascú pot introduir textos d'arbitrària complexitat, seguint recomanacions de gestos i patrons del director. A més, hem afegit un feedback visual que emfatitza aquesta relació entre tecles i vocalitzacions, que ben segur farà les delícies dels fanàtics del dadaisme!
Una altra obra, en aquest cas semi improvisada, és Light Scratch, un experiment al voltant de la sinestèsia audiovisual, on un altre quartet de laptops juga amb els paràmetres més bàsics de la llum (presència, intensitat i posició) per granular diverses mostres d'àudio. Les correlacions i diàlegs entre el so, la llum, els músics i llur expressió facial són del tot intrigants quan no directament hilarants, no us la podeu perdre.
També oferirem Variations II (1961), de John Cage, en una adaptació per ensemble de laptops d'en William Brent. Aquesta és una obra a mig camí del determinisme absolut i l'atzar, si és que pot haver-hi terme mig! Un exemple extrem d'abstracció notacional i composicional. L'intèrpret es crea la partitura sobreposant línies i cercles. Traçant perpendiculars s'obtenen els diversos paràmetres de la partitura. Així és com, per exemple, David Tudor va oferir-ne la primícia per piano amplificat. En el nostre cas, cada intèrpret dissenya un patró gràfic rere l'altre i, un cop n'hi ha suficients, es generen les partitures que disparen de forma simultània i es visualitzen en pantalla.

Finalment, una peça-demostració d'una nova interfície que hem estat preparant per tocar peces basades en patrons repetitius, en principi feta a mida dels requeriments de SixPianos (1973) de Steve Reich, una altra obra minimalista que juga amb els efectes de phasing, agregació/disgregació i superposició sobre un continu obstinat. Aquesta interfície tangible ofereix a l'intèrpret la possibilitat de crear i modificar els patrons amb elements de color sobre una superfície, de forma que cadascun representa una nota del patró que es va repetint des d'aleshores indefinidament. Una aplicació en viu del que seria una "partitura de colors", no exempta de grans reptes interpretatius!La demostració glosa parcialment aquesta obra de Reich.


Com veieu, obres força inspirades en la New York School i el minimalisme americà dels 60-70. Us esperem per gaudir plegats d'una vetllada envoltats de portàtils, altaveus i molt d’entusiasme!

dijous, 10 de gener del 2013

BLO @ Vinfonies



El passat dissabte 10 de novembre, a les 19:00, l'Orquestra de Portàtils de l'ESMUC va actuar al festival Vinfonies, a Vilafranca del Penedès, combinant un concert-degustació de vins i caves amb diverses obres d'electroacústica i networking improvisades. Tota una experiència multisensorial en un marc imcomparable!
Us adjuntem el report que el nostre company Glen en va fer



Behold the bottle, where it lies
With neck elated toward the skies!
The god of winds and god of fire
Did to its wondrous birth conspire;
And Bacchus for the poet’s use
Pour’d in a strong inspiring juice.
- from A Great Bottle Of Wine, Long Buried, Being That Day Dug Up, by Jonathan Swift

Well…not only for the poet's use, but also for the musician's!  On Saturday evening, November 10, eight members of the Barcelona Laptop Orchestra journeyed to the wine capital, Vilafranca del Penedès, to perform a concert honouring the fermented grape.  It was our first concert of the 2012-2013 season, and a good chance to try out some new repertoire in a low-stress setting.  It also allowed us to sample some of the best "strong inspiring juice" the area has to offer. Finally, it was an opportunity to perform in an unusual and beautiful setting (the claustre de Sant Francesc, a 13th-century cloister).


Vinfonies is an annual event that brings together sonic experimentation and wine tasting. We were invited to perform three pieces, as sonic and textural "pairings" to go with three wines: a cava (Spanish sparkling wine), a white and finally a red.  We performed: a sparkling CliX ReduX, inspired by a Princeton Laptop Orchestra piece; our own (dry or fruity?) take on Terry Riley's In C; and finally scratched and thumped our way through a noisy, full-bodied Rimandi.  The eight of us set up our laptops at the bases of pillars, along two sides of the courtyard, looking out at the garden, its central fountain, and the milling imbibers.  The lights were dimmed, so the candles placed all around the cloister set the scene beautifully.  It could have been 500 years earlier, were it not for the mixing console, extension cords and patch cables, loudspeakers, glowing laptop screens…  The whole concert lasted a little more than an hour.

Three of us [to be corrected -- I'm not sure if Victor is also new this year, if so, then four of us!] are new to the group, so this was our first  performance with the ensemble.  I don't think we could have asked for a better introductory experience.  A local TV station filmed some of the performance and interviewed Josep and one of the festival's organizers, Jordi.

So -- where shall we turn to next, for inspiration?  I'm busy thinking up musical pieces to go with tapas, or sushi, or calçots, or...

divendres, 15 de juny del 2012

BLO a la Festa de la Ciència i Tecnologia


El proper dissabte 16 de juny del 2012, a les 21:05 del vespre, l'Orquestra de Portàtils de l'ESMUC (Barcelona Laptop Orchestra) participa a la Festa de la Ciència i Tecnologia, al Parc de la Ciutadella de Barcelona.
Laptop Orchestra i música en xarxa és un taller que proposa una sessió d’interpretació col·lectiva amb ordinadors, en el marc d’una orquestra, que exploti les possibilitats creatives de la intercomunicació per xarxa. El resultat: la improvisació en un conjunt instrumental poc convencional. Afegiu-vos al grup amb els vostres mòbils!
Enllaç a l'entrada de la notícia al Dept. de Sonologia de l'Esmuc.
PS. Si voleu venir preparats, instal·leu-vos Control OSC al vostre Smartphone, versió gratuïta disponible per Android i iOS.

diumenge, 13 de maig del 2012

BLO al FIMU


Els propers 26, 27 i 28 de maig, l'orquestra de portàtils de l'ESMUC (Barcelona Laptop Orchestra) participa al International Festival of University Music (FIMU), a Belfort, Franc-Comptat.
"During the three days of the FIMU there is about 2 700 musicians and amateur chorus-singers. They are representatives of their school or friends' band, 'fan of music' who meet in the festival for their pleasure, by conveying the spirit of party and independence appropriate for the student world".

Més informació